18 oktober 2023
Förskola, skola och utbildning

Offentliga måltidens dag 19 oktober

Vi har fantastiska offentliga måltider i Sverige! Under Offentliga måltidens dag den 19 oktober kommer måltidsverksamheter i hela landet visa upp sina verksamheter på olika sätt.

kök

I Falköpings kommun uppmärksammas Offentliga måltidens dag genom att bjuda in vårdnadshavare på gratis skollunch på gymnasiet och nästan alla grundskolor.

– Vi vill att fler ska få upp ögonen för hur måltiderna som deras barn äter varje dag kan se ut, säger Emma Ottosson, måltidsutvecklare. Det är gemensam meny denna dag, där vi bjuder på en viltköttsrätt från en lokal leverantör (LK Vilt), samt en vegetarisk rätt. Viltkött brukar vi ha på menyn minst en gång per termin.

De tre miljoner skattefinansierade måltider som varje dag serveras inom förskola, skola, vård och omsorg i Sverige har stor betydelse i människors liv. Mer än var tionde måltid i en människas liv är en offentlig måltid. Varje dag, året runt, finns det chans att uppmärksamma alla dessa måltider och på Offentliga måltidens dag görs en gemensam satsning för att få nationellt genomslag. De offentliga måltiderna ger inte bara mat i magen. De främjar också god hälsa, utjämnar socioekonomiska skillnader, ger struktur åt dagen och är ett tillfälle för möten och samtal. Måltiderna har även en strategisk funktion på lokal, regional och nationell nivå – exempelvis i arbetet med att stärka inhemsk matproduktion, uppnå miljö- och klimatmål och genom att vara en del av landets krisberedskap.

– Ungefär 90% av köttet som serveras i Falköpings kommun är svenskt, säger Kerstin Johnsson, kostchef. Vi arbetar regelbundet för att få in ännu fler lokala leverantörer.

Den Offentliga måltidens dag infaller också på ett annat betydelsefullt datum här i Skaraborg, nämligen Grynkorvens dag. Inom äldreomsorgen serveras det därför närproducerad grynkorv med goda tillbehör, samt en höstinspirerad dessert på alla äldreboenden.

Observera! Inbjudan till att anmäla sig till gratis skollunch denna dag har gått ut till vårdnadshavare via Unikum.