23 april 2024
Omsorg & hjälp

Yvonne är Årets handledare i Vård- och omsorgscollege Södra Skaraborg

Yvonne Olsson, undersköterska på Tåstorps demenscentrum, har fått utmärkelsen som Årets handledare i Vård- och omsorgscollege Södra Skaraborg för 2024. Dessutom har hon blivit nominerad som kandidat till Årets handledare inom regionala Vård- och omsorgscollege.

Yvonne Olsson uppvaktades med diplom, blommor och en gåva.

Årets handledare är ett pris som delas ut för att visa uppskattning för de duktiga och engagerade handledarna där elever som studerar vård- och omsorg genomför sin praktik, även kallad APL. Handledarna är nyckelpersoner för lärandet på arbetsplatsen och i elevernas utbildning.

Stark ambassadör för yrket

I motiveringen till utnämningen framhålls att Yvonne är en stark ambassadör för yrket och inspirerar andra att söka utbildning inom vård och omsorg. Genom sitt engagemang och stolthet förmedlar hon en positiv inställning till yrket och uppdaterar ständigt sin kunskap för att dela med sig till andra.

Yvonne har ett respektfullt bemötande gentemot studenter, brukare och kollegor och har förmågan att skapa en kreativ och stimulerande lärmiljö. Dessutom är hon en stöttande och inspirerande handledare som tar hand om sina elever och coachar dem genom deras utbildning. Hennes långvariga engagemang och breda arbetsinsats som handledare har gjort henne väl förtjänt av utmärkelsen Årets handledare inom Vård- och omsorgscollege Södra Skaraborg för 2024.

Överraskades på arbetsplatsen

Under tisdagförmiddagen överraskades Yvonne på sin arbetsplats på Tåstorps demenscentrum när hon blev uppvaktad med diplom, blommor och en gåva. Under våren fick elever, kollegor, vårdlärare och chefer i Falköpings kommun, Tidaholms kommun och på Skaraborgs sjukhus möjlighet att nominera kandidater till uttagningen av Årets handledare.

Nationell utmärkelse

Nästa steg för Yvonne är att gå vidare till den regionala uttagningen tillsammans med de undersköterskor som har utsetts till Årets handledare i Vård- och omsorgscollege Norra, Östra och Västra Skaraborg. Därefter kommer regionala Vård- och omsorgscollege att utse en kandidat som nomineras till den nationella utmärkelsen, som delas ut en gång om året vid en rikskonferens i november i Stockholm.

Vi gratulerar Yvonne varmt och önskar henne lycka till i den regionala uttagningen av Årets handledare!

Yvonne Olsson tog emot priset från Maria Karlsson, som är lokal koordinator i Vård- och omsorgscollege Södra Skaraborg.