24 november 2023
Bygga & bo

Vartofta Björksäter tog emot årets stadsbyggnadspris

Nu har Byggnadsnämndens stadsbyggnadspris för 2023 delats ut. Av fyra finalister gick den privata bostaden i Vartofta hela vägen och vann allmänhetens röst.

Vartofta Björksäter, huset är upplyst med trädgårdsbelysning i den mörka eftermiddagen i november.

Vartofta Björksäter lyser upp i mörkret.

Mörkret hade nyss lagt sig när ett 10-tal personer från kommunen och press anlände till Vartofta Björksäter. Det var dags för att dela ut årets stadsbyggnadspris. Linda Bertilsson och Kristofer Franzén tog emot besökarna och bjöd in i värmen med glögg och pepparkaka.

Inne i det nyrenoverade huset blev det tydligt att det inte bara var utsidan som fått ett lyft. Med ljusöppningar som påminner om sekelskiftshus och noggrannt utvalda detaljer ser man tydligt hur nytänkande samverkar med traditionella metoder.

Byggnadsnämndens ordförande Sam Jubrant läser motiveringen för årets vinnare.

Björksäter var storfavorit

Alla fyra bidrag höll hög kvalitet, men det visade sig att årets vinnare utmärkte sig lite extra då bidraget vann med över 50% av rösterna.

Det här huset är ett unikt projekt där de varit väldigt modiga och fokuserat på kvalitet ner till minsta detalj, det står ut som mer än bara ett bygge. Genom att använda lokala hantverkare och kvalitetsmaterial har de skapat något som inte bara är tekniskt väldigt imponerande utan även väldigt estetiskt och stilenligt, säger Sam Jubrant, Byggnadsnämndens ordförande.

Så löd motiveringen

God arkitektur – Omvandling av ett bostadshus från 1950-talet till att efterlikna ett sekelskifteshus. Genom att bygga till den ursprungliga byggnaden samt ändra takkonstruktion, lägga till frontespiser och höja vägglivet har byggnaden fått en ny och genomarbetad skepnad.

Stadsbyggnadsprisets plakett överlämnas.

Det känns verkligen jättebra, nästan lite surrealistiskt. Vi vet inte vem som har nominerat oss, vi fick reda på att vi var nominerade en dag genom ett papper på posten. Vi är nog mest nöjda med helheten – hur huset samspelar med trädgården. Även om vi inte är helt klara invändigt ser vi verkligen fram emot att snart få ta det lite lugnare när allt är klart, vi ska ju ha en liten bebis snart här också, berättar Linda Bertilsson och Kristofer Franzén som bor i huset och som gjort det mesta av renovationerna själva med hjälp av Lindas pappa Walter.

Före och efter

Så här såg det ut i början av den stora ombyggnationen av huset som inleddes i maj 2020. På bilden syns det hur teglet på gaveln har bilats bort och att arbetet med att gräva ut källaren är i full gång.

Vartofta Björksäter innan ombyggnationen

Vartofta Björksäter innan ombyggnationen. Foto: Kristofer Franzén.

Arbetet utfördes av paret själva tillsammans med Lindas pappa Walter och Patriks Byggservice i Vartofta. Och så här fint blev det när det var klart.

Vartofta Björksäter efter ombyggnationen i sommarskrud.

Mer om priset

Priset delas ut för att uppmärksamma värdefulla förbättringar av Falköpings kommuns stads- och livsmiljöer, inspirera andra aktörer, öka intresset för arkitektur och skapa lokal stolthet.

Omröstningsprocessen

På våren öppnas nomineringen till stadsbyggnadspriset och pågår fram till sensommaren. Alla är välkomna att nominera genom ett webbformulär på kommunens hemsida. Kraven på nomineringarna är att objektet ska vara uppfört inom kommunen under de senaste 5 åren och uppfylla minst ett av kriterierna för bedömning.

Efter att nomineringen är avslutad går en jury igenom nomineringarna och utser cirka fem förslag och skriver motiveringar till förslagen. Förslagen publiceras sedan på kommunens webb och allmänheten får rösta på förslagen. Förslaget med flest röster vinner.