20 juni 2023
Bygga & bo

Ombyggnationen av Odenrinken pågår för fullt - det mesta av arbetet sker på insidan

Har du åkt förbi Odenrinken under våren och funderat varför det inte ser ut att hända så mycket med ombyggnationen? Det beror på att arbetet sker på insidan. Det synliga arbetet med att byta tak och väggar kommer att ske efter sommaren, när fackverken som ska hålla uppe det nya taket är förstärkt.

Just nu pågår byggarbeten på insidan av Odenrinken där takstolar förstärks genom svetsning.

En viktig del av ombyggnationen med Odenrinken är att förstärka fundament och takstolar för att klara dagens krav på bärighet. Under våren har fundamenten förstärkts på utsidan längs långsidorna. På insidan pågår just nu arbetet med att slipa bort färg på takstolarna för att sedan förstärkas dessa. När arbetet är klart kommer det att ha svetsats 2 kilometer helsvets.

Arbetet görs från insidan för att slippa klä in byggnaden i ställning och plast. När det är dags att byta tak- och fasadelement är allt förstärkningsarbete redan klart och bytet kommer att ske mycket snabbare. När ny fasad och tak är på plats är det dags att installera ny belysning, läktare, brandlarm och ventilation. På taket kommer solceller att installeras. Mycket av befintlig el var installerad i de gamla fasadelementen vilket innebär att vi gör om stora delar av elinstallationen i fastigheten.

Arbetet med Odenrinken beräknas vara klart till våren 2024. Då kommer spelhöjden vara densamma som tidigare, fem meter. Det innebär att klubben kan avancera uppåt i divisionerna till HDiv2 innan de behöver söka dispens för spelhöjden. Detta enligt Svenska Hockeyförbundets regelbok för anläggningar.

Den stora vinsten och syftet med ombyggnationen är att skapa ett bättre klimat i hallen. Dels ett bättre inomhusklimat för utövare och besökare, men också ett steg närmare klimatomställningen med solceller, fjärrvärme och mer klimatvänlig belysning och ventilation.

Nu installeras fjärrvärme i Odenrinken vilket kommer att förbättra klimatet inne i hallen.

Hur blir kommande säsong för föreningar?

Falköpings kommun tillsammans med Tidaholms kommun jobbar för att de båda föreningarna Tidaholms HF och Falköping Blue Riders ska få så bra förutsättningar som möjligt att bedriva sin verksamhet kommande säsong. I ett tidigt skede synliggjordes det av föreningarna att det saknades ett omklädningsrum och extra förrådsutrymmen för att kunna bedriva verksamhet på ett bra sätt. Detta har nu Falköpings- och Tidaholms kommun nu gått in och åtgärdat. Förrådsdelar kommer byggas inne i ishallen och ett före detta gym för Tidaholms HF kommer göras om till omklädningsrum.

Vi på Falköpings kommun uppskattar verkligen den goda samarbetsviljan och det öppenhjärtliga mottagandet från Tidaholms kommun vad gäller ishockeysäsongen 2023/2024, säger Torbjörn Lindgren, verksamhetschef i Falköpings kommun.